Van in-gewikkeld naar ont-wikkeling
Handreiking 'Onderwijsperspectief voor leerlingen
met verminderde onderwijsdeelname'
In onze betrokkenheid bij leerlingen die vastlopen op school, zagen we scholen worstelen met vragen, zoals:
* Hoe gaan we om met jongeren die verminderd naar school komen?
* Kunnen we nog aan onderwijsdoelen werken, als een jongere steeds minder naar school komt?
* Dragen we dan wel bij aan herstel?
* Hoe verhouden onderwijstijd, onderwijsdoelen en zorgdoelen zich tot elkaar?
* Hoe werken we samen met jongere, ouders, kernpartners en specialistische zorg?
We merkten dat er een gemeenschappelijk denkkader ontbrak bij het omgaan met leerlingen met aangepaste onderwijstijd.
We ontdekten in onze dagelijkse praktijk ook dat er bepaalde werkende principes zijn, die breder toepasbaar zijn voor deze jongeren.
We voelden de behoefte om scholen, kernpartners en betrokkenen de hand te reiken om deze in-gewikkelde vraagstukken te helpen ont-wikkelen.
​
In de 3e herziene druk van de handreiking zijn onze laatste inzichten en ervaringen verwerkt. Het biedt nog steeds een praktische vertaalslag van de maatschappelijke paradigma shift ‘van afwezigheid naar aanwezigheid’.
​
We beschrijven de wetenschappelijke inzichten met betrekking tot de factoren die van invloed zijn op schoolaanwezigheid en op welke niveaus je interventies kunt inzetten om dit zowel individueel als schoolbreed te stimuleren.
Deze handreiking geeft richting aan het doen en handelen in de praktijk van scholen.
Piramide van Aanwezigheid
Bij een aangepast rooster is het belangrijk om expliciet te kijken naar wat die aanpassing betekent voor de onderwijsdoelen.
Om meer grip te krijgen op hoe je dat kunt doen, willen we graag onderstaande Piramide van Aanwezigheid introduceren.
Dit biedt een denkkader en een houvast om de ondersteuning gericht vorm te geven en schoolbreed aanwezigheid te stimuleren.
Het gebruik van een gelaagd piramidemodel wordt vaker toegepast in het onderwijs om de preventie en aanpak van problemen op verschillende niveaus te beschrijven en te organiseren.
De Piramide van Aanwezigheid gaat uit van het percentage aanwezigheid op school.
Proces begeleiding
Wij werken samen aan het verspreiden en implementeren van het gedachtegoed van de handreiking "onderwijsperspectief voor leerlingen met verminderde onderwijsdeelname".
Dat doen we door trainingsdagen bij de Academie van BiOND en door maatwerktrajecten in het PO, VO en MBO.
Voorafgaand aan deze trajecten verkennen we in een vrijblijvend oriëntatiegesprek wat de wensen zijn en op welke manier wij daaraan ondersteunend kunnen zijn.
Maatwerktrajecten kunnen variëren van een korte workshop/voorlichting of een teamtraining van één of meer dagen, tot trajecten met inhoudelijke- en procesbegeleiding bij de cultuurverandering op een school in het werken van afwezigheid naar aanwezigheid.
Wil je meer informatie of begeleiding bij de uitvoering in de praktijk?
Mail dan naar: gerritsen.topper@gmail.com.
​
​
Linda Gerritsen
Linda Gerritsen is opgeleid als orthopedagoog en heeft gewerkt als onderwijsadviseur in het primair onderwijs.
Daarna werkte zij als gedragsdeskundige bij de GG&GD in de zorgcoördinatie van multi-problem gezinnen. Vervolgens werkte zij als begeleider passend onderwijs bij het Samenwerkingsverband VO, waar ze betrokken was bij leerlingen die uitvallen in het onderwijs.
Hiertoe rondde zij de gevorderden opleiding bij Novilo af voor de begeleiding van (hoogbegaafde) drop-outs.
Naast betrokkenheid bij individuele leerlingen, ondersteunde zij VO scholen bij het ontwikkelen en implementeren van nieuwe ondersteuningsstructuren en het versterken van de samenwerking binnen de school. Zij heeft daarvoor de opleiding ‘Proceskunde - werken met aandacht’ gevolgd.
Op dit moment is zij werkzaam als ondersteuningscoördinator op een VO school, naast de activiteiten als trainer en procesbegeleider.